Overwhelm door personal branding, hoe ga je ermee om?

04 Sep 2023

“Ik wéét dat personal branding belangrijk is, maar ik heb er gewoon de tijd niet voor.” Een reactie die ik vaak krijg als ik in gesprek ga met ondernemers over personal branding. En inderdaad, er kruipt best wat tijd in, dat ga ik niet ontkennen, zeker in het naar buiten komen. Maar zoals dat met zoveel dingen het geval is, is dit eerder een investering dan een kost. Een investering in je carrière, je business, maar vooral in jezelf als mens. Ook ik ervaar echter af en toe emoties van overwhelm. Dan is het mij even te veel, voel ik veel druk en sta ik op het randje van verlamming. Paralysis by analysis, wordt dat ook wel eens genoemd. Noem het een geluk bij een ongeluk, maar als je af en toe dergelijke crisisjes hebt, leer je er op de duur wel beter mee omgaan.

Vervang ‘moeten’ wat vaker door ‘mogen’

Ik hoop dat ik niet meer moet herhalen dat personal branding begint bij zelfreflectie. Pas wanneer je je verhaal helder hebt, kan je ook een consequent verhaal naar buiten brengen. En dan begint het … De vragen rond zichtbaarheid en misschien zelfs je aanbod swingen al snel de pan uit:

  • Moet ik ook op dit en dat kanaal aanwezig zijn?
  • Hoeveel content moet ik maken en waarover dan?
  • Moet ik dan ook video’s of een podcast maken?
  • Moet ik als coach of dienstverlener ook een online aanbod hebben?
  • Is daar eigenlijk wel vraag naar?
  • Is die online markt en zijn die contentplatformen niet al lang verzadigd?
  • Heb ik nog wel tijd over om écht te werken, als ik aan personal branding moet doen?
  • Moet ik dan elke week ook gaan netwerken?
  • Moet ik dan tijd investeren in vrijblijvende, gratis persoonlijke kennismakingsgesprekken?

  •  

Moeten, moeten, moeten. Het is jammer dat de opportuniteiten die personal branding je kunnen brengen, voorafgegaan worden door heel wat ‘mentale moetens’. Eerlijk gezegd, it’s all a matter of mindset. Vervang het woord ‘moeten’ wat vaker door ‘mogen’ en je creëert voor jezelf meer gemoedsrust, positiviteit en creativiteit.

Dat gezegd zijnde, is het gevoel van niet weten waar en hoe te beginnen meer dan menselijk. Ook ik ga meerdere keren per jaar door die emoties, want ja, hoe bewuster je ermee bezig bent, hoe meer mogelijkheden je ziet. Je wil dus met allerlei dingen aan de slag, en dan moet je opletten dat het geen allegaartje wordt van content, initiatieven, ideeën … De uren die ik al gespendeerd heb aan nieuwe plannen maken voor maanden ver, die ik dan na twee maanden weer omgooi, dat wil je niet weten. Het goede daaraan is dat ik zo al heel veel geprobeerd en geleerd heb.

 

3 tips om om te gaan met personal branding overwhelm
 

Onderstaande tips pas ik zelf toe wanneer ik te maken krijg met overweldiging. Neem er vooral uit mee wat voor jou ook kan werken. Of het nu over personal branding gaat, of iets anders.

 

1. Zin om weg te lopen? Doen!

Soms is het allemaal even te veel en wil je misschien het liefst onder een steen kruipen of weglopen. Awel, soms mag dat ook gewoon eens! Erop blijven staren en uiteindelijk dan niet productief zijn, zal zeker niet de oplossing zijn. Ga even sporten, maak een wandeling, mediteer tien minuten of gun jezelf gewoonweg een halfuurtje rust. Dat geeft je de tijd om met nieuwe ideeën te komen, wellicht ook wat te relativeren en er met hernieuwde energie opnieuw in te vliegen.


2. Doe de dingen die je bang maken, maar begin klein

Ik hou van project management en zie heel wat uitdagingen dan ook echt als een project. Een project met mijlpalen, actieplannen en deadlines. Háálbare deadlines.

Stel, je wil een YouTubekanaal starten om je personal brand te versterken. Daar moet heel wat voor gebeuren en kan overweldigend aanvoelen. Het is dan belangrijk om alles in zo klein mogelijke taken op te delen, zodat je elke dag iets kan doen dat jou uiteindelijk wel dichter bij je doel brengt. Bijvoorbeeld:

  1. Een YouTube-account maken
  2. Voorbereiding YouTube-kanaal: banner maken
  3. Voorbereiding YouTube-kanaal: beschrijving uitschrijven
  4. Brainstormen over topics voor video’s
  5. Planning opmaken om video’s inhoudelijk voor te bereiden
  6. Opnames inplannen
  7. Montage inplannen
  8. Publicatie inplannen
  9. Planning maken om bijhorende content voor social media te creëren
  10. Planning maken om bijhorende content voor social media op verschillende kanalen in te plannen
  11. Research doen naar een goede microfoon
  12. Microfoon bestellen


You get my point. Sommige taken duren vijf minuten, anderen misschien een halfuurtje, maar ze zijn allemaal even belangrijk. Dit noemen we needlemoving activities. Ze brengen je vooruit, maar wel enkel wanneer je elke kleine taak ook een deadline geeft en dit in jouw dagdagelijkse planning opneemt. Door op deze manier over jouw project na te denken, maak je het behapbaar én haalbaar. Het is geen grote berg meer, maar een lange trap met kleine treden die je één voor één kan oplopen.

Een kleine kanttekening hierbij: creëer een duurzaam plan, maar zorg ervoor dat je snel kan bijsturen wanneer nodig. Ik maak soms plannen en content voor maanden ver, waarbij ik dan na enkele weken voel dat het toch niet helemaal goed zit. Ondertussen heb ik mijn lesje geleerd en loop ik niet langer dan één of twee maanden op de zaken vooruit.


3. Leer relativeren

Cru gezegd, we zijn echt niet zo belangrijk als we denken. Of ik zal het anders formuleren: wat voor jou belangrijk is, daar gaat een ander vaak veel sneller over. Heel wat ondernemers of professionals die ik begeleid, moeten een drempel over om bijvoorbeeld hun eerste post op LinkedIn te plaatsen.

“Wat gaan de mensen denken?” “Ik wik en weeg elk woord, zodat ik zeker niemand tegen de schenen trap.” Dat zijn belemmerende overtuigingen die niet alleen onterecht zijn, maar helaas ook vaak leiden tot uitstelgedrag. Het spijt me dat ik de zeepbel moet doorprikken, maar online content is zodanig vluchtig, dat de kans groot is dat maar een paar procent van je connecties jouw posts voorbij ziet komen. Hoe snel scroll je zelf niet door je feed? Juist, vaak snel, vluchtig en ongefocust. En hoe vaak boor jij iemand de grond in omdat er eens een klein foutje in een post staat of omdat je het niet eens bent met een opinie? Juist, wellicht heel weinig – als je een goed mens bent :-). Dus wees niet zo hard voor jezelf en relativeer het allemaal wat meer. Personal branding en naar buiten komen is, toch in 99,9% van de gevallen, geen kwestie van leven of dood.

Als jij van jezelf houdt, achter jouw expertise en mening staat en altijd met de beste intentie jezelf laat zien, dan heb je jezelf nooit iets kwalijk te nemen. En tot slot, trust the process. Om pieken te hebben, moet je ook dalen hebben. Om een ja te krijgen, moet je eerst veel nee’s krijgen. Dat is in personal branding niet anders. Consistent zijn, experimenteren en je eigen ritme vinden, dat is de basis van sterke personal branding.

Wil jij efficiënt en gestructureerd met personal branding aan de slag, zodat overwhelm geen kans krijgt? Plan vrijblijvend een korte call met me in om kennis te maken.