De invloed van je reacties op je personal brand

10 Jul 2024

Hoe je bent in de omgang en hoe je met dingen omgaat, zegt heel veel over jou. Zowel positief als negatief. Waarbij het negatieve uiteraard langer blijft hangen en nefaster kan zijn voor je imago en je personal brand. Kijk even in de spiegel en wees eerlijk: hoe ga jij om met tegenslagen? Met collega’s in je vakgebied die jou lijken te kopiëren of je markt misschien verzieken? Met leads of klanten die hun afspraken steeds annuleren of verplaatsen? Met klanten die de samenwerking om welke reden dan ook niet wensen te verlengen? Kan je dan toch constructief reageren en handelen? Of reageer je vanuit je eerste emotie, met soms alle gevolgen van dien? 

Niemand is perfect


Goede personal branding is authentiek. Je hoeft je dus niet anders voor te doen dan je bent, want dat hou je niet vol. Maar twee keer nadenken voor je iets zegt of doet, betekent niet dat je jezelf verloochent. 


Confession time: wie mij persoonlijk en ook buiten de professionele sfeer kent, weet dat ik nogal een temperament kan hebben. Bij mij is er geen middenmaat in emoties: of ik ben boos, blij, verdrietig, of ik ben het niet. Ook ik moet dus vaak op mijn tanden bijten wanneer iets me irriteert of teleurstelt, zeker als het werkgerelateerd is. Ik wil immers geen bruggen opblazen en na veel innerlijk werk, besef ik dat mijn eerste emotie vooral bij mij ligt en dat ik aan mijn eigen triggers moet blijven werken. Met andere woorden, ik kan disproportioneel reageren op iets en heb geleerd om dergelijke momenten snel aan te voelen, te vertragen, te analyseren en mijn externe reactie bij te sturen. Niet eenvoudig, maar als ik altijd vanuit mijn buik meteen zou reageren naar de ander toe, dan zou ik zeker niet staan waar ik vandaag sta.

 

(H)erken de situaties die je een slecht gevoel geven en leer er anders mee omgaan


We hebben allemaal onze triggers. Ik zal je drie voorbeelden geven van wat mij (negatief) triggert in mijn business en hoe ik het probeer te reframen.

 

1. Coachees die herhaaldelijk afspraken annuleren of verplaatsen


Elke coach of trainer komt het wel eens tegen: een klant annuleert een sessie of wil een in-house workshop last-minute verplaatsen om diverse redenen. Dat kan natuurlijk altijd eens gebeuren. Maar als het herhaaldelijk gebeurt, dan kan het mij persoonlijk erg beginnen irriteren. Enerzijds omdat ik dan niet meer de tijd heb om een andere sessie met een andere klant in te plannen en dus eigenlijk omzet verlies, anderzijds omdat ik niet begrijp hoe je een afspraak die al wekenlang vaststaat op de laatste knip toch niet kunt nakomen. Dan is er ook iets fout met planning en prioriteiten, en dan wil ik daar eigenlijk iets over zeggen. 


Vroeger kon dergelijk voorval mijn dag verknallen, zeker als het niet de eerste keer was dat diezelfde klant me dit ‘lapte’ – want ja, zo voelde dat natuurlijk! Nu laat ik het gewoon aan mij voorbijgaan. Ik weet dat dit niet aan mij ligt, en laat nu de bal in het kamp van mijn klant liggen. Ik jaag me niet meer op in het feit dat het tempo van een traject vertraagt. Dat is dan niet langer mijn probleem en het is jammer van de investering die mijn klant maakte, maar het is nu eenmaal aan hem of haar om er het meeste uit te halen.


Uiteraard stel ik wel mijn grenzen. Ik communiceer dat ik het niet fijn vind, waarschuw dat alle sessies volgens mijn algemene voorwaarden binnen een bepaalde tijd moeten worden opgenomen of dat ze anders vervallen en geef ook mijn annulatievoorwaarden mee. Ik zie het meestal 1 of 2 keer door de vingers, daarna moet mijn vrijgehouden tijd vergoed worden of vervalt de sessie. Leuk is dit niet, maar de klant moet ook beseffen dat hij mijn broodwinning in het gedrang brengt.

 

2. De opkomst van steeds meer ‘concurrentie’


Eigenlijk geloof ik niet in concurrentie. Ik ben ervan overtuigd dat er een markt is voor iedereen en dat ik zelf ook vindingrijk genoeg ben om mijn business te shiften wanneer ik voel dat het spaak begint te lopen. Ik vind het dus niet erg dat ik collega’s krijg in mijn vakgebied, integendeel, EINDELIJK! Personal branding is zeker nog geen verzadigde markt, alleen vind ik het wel niet altijd evident om potentiële klanten te overtuigen tijd en geld te investeren in hun personal brand. Vooral omdat ik het zelf niet als marketing verkoop én zelf niet uitvoer in opdracht van, waardoor het leads soms afschrikt dat ze uiteindelijk wel nog zelf het werk zullen moeten doen. Maar dat lijkt me net heel logisch, het is ‘personal’ branding. Ik kan niet helemaal in jouw huid kruipen.


En dat is dan wel wat mij triggert bij de opkomst van nieuwe collega’s. Er wordt over het algemeen veel te veel de nadruk gelegd op het branding-luik van personal branding. Collega’s claimen dat ze voor jou een strategie gaan uitwerken, jouw Instagram gaan overnemen en content gaan creëren. Dat is dan niet langer personal branding volgens mij, dat is gewoon van je gezicht een commercieel merk maken en dat kan elke contentmarketeer.

 

Personal branding is in mijn ogen veel ruimer, overkoepelender en doet je vooral stilstaan bij je verhaal en kritisch naar jezelf kijken. Er gaat bij de meeste personal branding coaches een groot stuk persoonlijke en professionele ontwikkeling verloren. 


Mijn trigger: ik wil bewustmaken over wat personal branding nog zoveel meer is dan iedereen denkt, maar de markt begint overspoeld te worden met boodschappen die veel beknopter zijn en die niet het hele plaatje dekken. En dat vind ik superjammer. 


Ik zou op elke dergelijke post die niet matcht met mijn visie kunnen reageren met een belerende toon. Uiteraard ga ik dat niet doen! Vanuit mijn overtuiging van het feit dat de koek groot genoeg is en kritische zelfblik, heb ik geleerd:

  • om mijn collega’s hun leercurve én hun klanten te gunnen; voor elk aanbod is er een markt.
  • niet zomaar het podium in te nemen dat een ander voor zichzelf heeft gecreëerd.
  • om gebruik te maken van de positionering van mijn collega’s in de markt om te ontdekken waarin ik zelf anders kan en wil zijn.

 

3. Klanten die een samenwerking stopzetten of niet willen verlengen


Auwtch, dat doet pijn, hé. It hurts my ego a little bit wanneer klanten een samenwerking stopzetten. En zeker als ze niet willen verlengen bij Overondernemers.be, mijn netwerkorganisatie. Ik steek er hun hele lidjaar door mijn hart en ziel in, en toch stappen sommigen eruit. In het begin kon dit mij heel triest maken, en ook angstig, want het betekent toch ook wel wat omzetverlies. 


Na twee jaar ledenwerking besef ik ondertussen dat het niet aan mijn inspanningen ligt. Mensen moeten nu eenmaal keuzes maken. En ook al vinden ze de initiatieven wel fijn, als ze voelen dat ze er net iets te weinig uithalen én ze moeten financieel zaken afwegen, dan zijn ze weg. 


Ik heb vooral geleerd om van bij het begin van een nieuw lidmaatschap heel duidelijk te zijn: mijn doel met Overondernemers.be is ondernemers samenbrengen rond het ondernemerschap en hen inspireren en van elkaar te laten leren. Wil je zo snel mogelijk je lidgeld in omzet er weer uithalen? Dan is mijn netwerkorganisatie niet de beste oplossing voor jou. Zo stapt iedereen er met de juiste ingesteldheid in. 


Haalt iemand dan toch die reden (niet de juiste doelgroep, te weinig omzet uitgehaald) aan bij vertrek na zijn lidjaar? Dan ga ik niet in discussie. Iedereen mag zich voelen zoals hij dat wil en ik begrijp gewoon dat er soms keuzes moeten worden gemaakt. Mijn prioriteit is de samenwerking dan met een positief gevoel afsluiten en mijn klant te laten voelen dat hij altijd terug mag komen en welkom blijft. Het is niet omdat een deur dichtgaat, dat ze voor altijd op slot is.

 

Het is niet omdat een deur dichtgaat, dat ze voor altijd op slot is.

 

 

Eerlijk versus transparant reageren


Ik denk dat ik mijn punt al gemaakt heb: reageer gewoon nooit vanuit je eerste emotie als die emotie eerder negatief is. Je schaadt er alleen maar je eigen imago en je business mee. Het is aan jou om de dingen niet zo persoonlijk te nemen en begrip te leren hebben voor de situatie en beslissingen van andere ondernemers. Je zit immers in hetzelfde schuitje. Je mag zeker transparant reageren en dus aangeven welk gevoel het jou geeft, maar reageer niet emotioneel. Daar heeft je klant geen boodschap aan en dan gaan deuren wellicht wel voor altijd op slot. 

 

Tot slot, behandel een ander gewoon altijd zoals je zelf behandeld wil worden, zowel als verzender als ontvanger van een boodschap. Dan zouden er al veel frustraties en emoties vermeden worden. Stel dat ik herhaaldelijk afspraken zou moeten annuleren om een goede reden, dan zou ik zelf al aangeven dat ik begrijp dat een sessie vervalt of dat ik de tijd wil vergoeden. Ik zou nooit verwachten dat dat zomaar kan zonder gevolgen. Hierdoor zal de ontvanger beter reageren en werk je meteen naar elkaar toe. Om maar een voorbeeld te geven.

 

Ik hoop dat deze blog geen rant was, maar vooral de boodschap meegeeft dat hoe je reageert en handelt afstraalt op je personal brand. En dat het daarom beter is om twee keer na te denken voor je iets zegt of doet, zodat je vermijd om vanuit je eerste emotie te reageren en dus eigenlijk vooral minder professioneel over te komen. Uiteraard is die filter in mijn eigen privéomgeving minder aanwezig en dat is dan ook de reden waarom je zelf misschien denkt: thuis ben ik toch wel wat of zelfs helemaal anders. Dat betekent niet dat je jezelf verloochent, je runt gewoon een business en werkt in die context aan jezelf om er het beste van te maken en ervoor te zorgen dat mensen je zien voor wat je kan, kent en waar je voor staat. 
 

Bewuster stilstaan bij je persoonlijk merk?

Personal branding begint bij zelfreflectie: wie ben je, waar sta je voor, wat zijn je sterktes en je valkuilen? Hoe word je gepercipieerd en hoe wil je gezien worden? Pas wanneer je dat allemaal helder hebt, kan je pas echt consistent en consequent naar buiten komen met jouw verhaal. 

Personal branding is geen eenmalige marketingstrategie, maar een ongoing process waar je vooral zelf in moet duiken. Ik reik je graag de nodige tools en denkoefeningen aan. Ontdek mijn DIY-pakket, word lid van de community (eenmalige instapkost) en ontvang een fysiek boek met heel wat digitaal materiaal.